ព័ត៌មាន​ទាន់ហេតុការណ៍
យុវជនគណបក្សប្រជាជនកម្ពុជាខេត្តសៀមរាប បារម្ពអំពីការបាត់បង់ខ្លែងឯក និងរំពឹងថា ខ្លែងឯកខ្មែរ នឹងបានចុះក្នុងបញ្ជីសម្បត្តិបេតិកភណ្ឌពិភពលោកនាពេលខាងមុខ - អាជ្ញាធរខេត្តសៀមរាបឱ្យឈ្មោះ សេក ដារ៉ា បញ្ឈប់ជាបន្ទាន់នូវការព្យាបាល និងការផ្សព្វផ្សាយតាមបណ្តាញសង្គមអំពីការព្យាបាលជំងឺគ្រប់ប្រភេទ ដោយការចាក់ម្ជុលវិទ្យាសាស្ត្រដោយខុសច្បាប់ - ក្រសួងកិច្ចការនារីបើកសិក្ខាសាលាបិទគម្រោង"ការបង្កើតភាពអង់អាចផ្នែកសេដ្ឋកិច្ចដល់ស្រ្តីក្នុងយុគសម័យឌីជីថល" នៅក្នុងខេត្តសៀមរាប - ប្រជាពលរដ្ឋក្រីក្រ២៥០គ្រួសារក្នុងសង្កាត់ស្រង៉ែក្រុងសៀមរាបទទួលបានអំណោយមនុស្សធម៌ពីនឯកឧត្តម អ្នកឧកញ៉ា សៀង ណាំ ក្នុងឱកាសចម្រើនជន្មាយុឆ្នាំ របស់ឯកឧត្តម អ្នកឧកញ៉ា សៀង ណាំ អ្នកតំណាងរាស្រ្ត... - រដ្ឋបាលខេត្តសៀមរាបបើកវេទិកាផ្សព្វផ្សាយ និងពិគ្រោះយោបល់របស់ក្រុមប្រឹក្សាខេត្តអាណត្តិទី៤ ឆ្នាំ២០២៤សម្រាប់គោលដៅទី១ក្នុងស្រុកស្រីស្នំ - កិច្ចប្រជុំបច្ចេកទេសលើកទី៣៩ របស់គណកម្មាធិការ អាយស៊ី ស៊ីអង្គរនិងសំបូរព្រៃគុក កំពុងប្រព្រឹត្តទៅនៅខេត្តសៀមរាប  - ដីព្រៃជាច្រើនហិកតាឋិតនៅភូមិសាស្ត្រឃុំស្រយ៉ង់ស្រុកគូលែន ខេត្តព្រះវិហារ កំពុងរងការឈូសឆាយរំលោភយកធ្វើជាកម្មសិទ្ធិពីសំណាក់ក្រុមឈ្មួញដែលមានឥទ្ធិពល... - រដ្ឋបាលខេត្តសៀមរាបនិងសហគមន៍ទេសចរណ៍បាគងភូមិខ្ញុំរៀបចំកម្មវិធី “ស្នាមញញឹមភូមិខ្ញុំ” ដើម្បីបង្ហាញពីរបៀបប្រមូលផលស្រូវបែបបុរាណ - អាជ្ញាធរស្រុកក្រឡាញ់និងមន្ទីររៀបចំដែនដីខេត្តសៀមរាបធ្វើការផ្សព្វផ្សាយសេចក្តីប្រកាសកំណត់តំបន់ធ្វើការវិនិច្ឆ័យសម្រាប់ការចុះបញ្ជីដីធ្លីមានលក្ខណៈជាប្រព័ន្ធសម្រាប់ភូមិចំនួន១០ភូមិនៅក្នុងឃុំតាអាន - រឿងសង់របងរំលោភផ្លូវសាធារណៈរាប់ឆ្នាំអាជ្ញាធរស្រុកបសេដ្ឋដោះស្រាយមិនចេញ
0

ពាក្យ​​ខ្មែរ​​ជាង​​ ៧៨​​នេះ​​មនុស្ស​​ភាគ​​ច្រើន​​តែង​​តែ​​សរសេរ​​ខុស​​ឬ​​យល់​​អត្ថន័យ​​ខុស ​​


ភ្នំពេញ៖ បើក្រឡេកមើលទៅលើអក្ខរវិរុទ្ធនៃភាសាខ្មែរឃើញថា មនុស្សភាគច្រើនតែង​តែសរសេរ​អក្សរខុសច្រើន នេះបើពិនិត្យទៅលើវចនានុក្រមសម្តេច ជួន ណាត។ ជាក់ស្តែង បើពិនិត្យទៅលើ​កំហុសរបស់គេហទំព័រ រស្មីក្រុងយើងក៏មានកំហុសច្រើនទៅលើអក្ខរាវិរុទ្ធផងដែរ តែ​ក្រុម​​កំពុង​ធ្វើ​ការកែសម្រួល ក៏ដូចជាខិតខំកែលំអរអក្ខរាវិរុទ្​​ធទាំងនោះ​​ឳ្យត្រឹមត្រូវតាមវចនានុក្រមសម្តេច ជួន ណាត។


ដោយមើលឃើញពីកំហុសមនុស្សទូទៅទៅលើអក្ខរាវិរុទ្ធនៃភាសាខ្មែរ ដូចនេះ www.rskynews.com នឹងធ្វើការបង្ហាញនូវពាក្យមួយចំនួនដែលមនុស្សមួយចំនួនធំតែងតែច្រឡំ ឬមិនយល់​ពីអត្ថន័យនូវ​ពាក្យមួយចំនួនដូចខាងក្រោមនេះ៖

១) «​ក្រាស់​» ​និង​ «​ក្រាស​» ខុសគ្នា​ដូចម្តេច​?

«​ក្រាស់​»​ សំដៅលើ អ្វី​ដែលមាន​កម្រាស់​, ទីទៃ​ពី​ស្តើង​។ រីឯ​ «​ក្រាស​» សំដៅលើ ប្រដាប់​សម្រាប់​សិតសក់​។ វចនានុក្រម​សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត​បាន​ពន្យល់​ពាក្យ​ទាំងពីរ​នេះ​ថា​៖

«​ក្រាស់​»​សំដៅលើ អ្វី​ដែលមាន​កម្រាស់​, ទីទៃ​ពី​ស្តើង​។ ឧទាហរណ៍​៖ ក្តារ​ក្រាស់​, សំពត់​ក្រាស់​, មុខ​ក្រាស់​។ ក្រាស់ក្រែល គឺ​ច្រើន​ល្មម មានសម្បត្តិ​ក្រាស់ក្រែល​, មាន​ធនធាន​ក្រាស់ក្រែល​។ ក្រាស់ក្រៃ គឺ​ច្រើនពេក មនុស្ស​ច្រើន​ក្រាស់ក្រៃ​។

​ចំណែក​«​ក្រាស​» សំដៅលើ​ប្រដាប់​សម្រាប់​សិតសក់ មាន​ធ្មេញ​ច្រើន​ដូចជា​ស្និត តែ​ធំៗ ជាង​ស្និត​។ ឧទាហរណ៍​៖ ឈ្មោះ​អណ្តើក​សមុទ្រ​មួយ​ប្រភេទ ស្នូក​មាន​ពណ៌​ថ្លា ធ្វើជា​ក្រាស​សិតសក់ ឬ​ជា​ប្រអប់ ជាដើម​។

២) «​ស្នើ​», «​សូម​» និង​ «​សុំ​» សម្រាប់​ប្រើ​ក្នុងន័យ​ណា​?

«​ស្នើ​»​មានន័យថា សួរ​ឲ្យ​ដឹង​មុន​, ពិគ្រោះ ឬ​ប្រឹក្សា​យោបល់​ជាមុនសិន​។ ឧទាហរណ៍​៖ រដ្ឋមន្ត្រី​ក្រសួងបរិស្ថាន​បានស្នើ​ឲ្យ​ប្រជាពលរដ្ឋ​ចូលរួម​ថែរក្សា​ធម្មជាតិ និង​បរិស្ថាន​។ ម្យ៉ាងវិញទៀត​ពាក្យ «​ស្នើ​»​នេះ​គឺ​ប្រើ​ជាមួយនឹង​ឥស្សរជន គឺ​ក្រាប បង្គំ​ទូល​, ក្រាបទូល​, ទូល​, ជម្រាប ឲ្យ​ដឹង​ជាមុនសិន​។

«​សូម​»​មានន័យថា វាចា​ដែល​បញ្ចេញ ឬ​សម្តែង​ឫកពា​ឲ្យ​គេ​ធ្វើតាម​អ្វីដែល​ខ្លួន​ចង់បាន ឬ​ត្រូវការ ដូចជា សូមមេត្តា​, សូម​អធ្យាស្រ័យ​, សូម​អភ័យទោស​។ ឧទាហរណ៍​៖ សូម​អធ្យាស្រ័យ​!​ជួយ​ទិញ​កាហ្វេ​ឲ្យ​ខ្ញុំ​បន្តិច​មក​។

​ចំណែក​ពាក្យ «​សុំ​»​គឺ​សំដៅលើ​ការនិយាយ​សុំ​អង្វរ​, សុំទោស​, សុំទាន ជាដើម​។ ឧទាហរណ៍​៖ សុំ​អង្វរ​!​អាណិត​ខ្ញុំ​ផង​។ សុំទោស​!​ដែល​ខ្ញុំ​មិនបាន​ទៅ​ចូលរួម​ពិធីជប់លៀង​របស់​អ្នក​។

៣) «​ហឺរ​» «​ហិ​រ​» ​និង​ «​ហឹរ​» ​ពាក្យ​ណា​ត្រឹមត្រូវ​?

​វចនានុក្រម​ខ្មែរ​របស់​សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត បាន​បញ្ជាក់ថា ពាក្យ​ដែល​ត្រឹមត្រូវ​គឺ «​ហឹរ​» ដែល​មានន័យថា ដែលមាន​ក្លិន​ផ្សា​ក្តៅ​ឆួល ដូចជា​រស​ម្ទេសខ្មាំង ឬ​ម្រេច​។ ឧទាហរណ៍​៖ មី​ហឹរ Seoul ៧​កម្រិត​។

៤) «​ប្រោស​»​ និង​ «​ប្រោះ​» ​មានន័យ​ខុសគ្នា​ដូចម្តេច​?

​រវាង​ពាក្យ​«​ប្រោស​»​និង​«​ប្រោះ​» មាន​សូរសព្ទ​ដូចគ្នា តែ​ន័យ​ផ្សេងគ្នា​។ ពាក្យ​«​ប្រោស​»​សំដៅលើ ការអនុគ្រោះ​, សេចក្តី​មេត្តា​ប្រណី​។ ចំណែក «​ប្រោះ​»​សំដៅលើ រលាស់​ទឹក​។​

វចនានុក្រម​សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត បាន​ពន្យល់​ពាក្យ «​ប្រោស​»​មានន័យថា ជា​សេចក្តី​អនុគ្រោះ​, រាប់អាន​ដោយ​មេត្តា​ប្រណី​, សេចក្តី​ស្រោចស្រង់​។ ឧទាហរណ៍​៖ ប្រោសប្រាណ ប្រោស​ឲ្យ​មានជីវិត​។​

​ចំណែក​ពាក្យ «​ប្រោះ​»​មានន័យថា រលាស់​ទឹក​រឿយៗ ដោយ​ផ្ទាត់​នឹង​ម្រាមដៃ ឬ​ដោយ​ចម្រៀក​ស្លឹកចេក​, ចម្រៀក​ស្លឹក​ឬ​ស្សី ឬ​ចម្រៀកផ្តៅ ជាដើម​។ ឧទាហរណ៍​៖ ប្រោះ​ទឹក​ក្រអូប​, ប្រោះ​ទឹកអប់​។ នេះ​បើ​ផ្អែកលើ​វចនានុក្រម​សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត​ដដែល​។

៥) «​ស្រែស​»​ និង​ «​ស្រែះ​» ​ខុសគ្នា​ដូចម្តេច​?

ពាក្យ «​ស្រែស​»​និង​«​ស្រែះ​»​មាន​សូរសព្ទ​ដូចគ្នា តែ​អត្ថន័យ​ផ្សេងគ្នា​។ «​ស្រែស​»​សំដៅលើ ស្រួយ​ខ្លាំង​។  ចំណែក​«​ស្រែះ​»​សំដៅលើ ចាក់​ចេស​ប្រទាក់​ឆ្វាក់​ញឹក​ជា​ក្រឡា​ល្អិតៗ​។​

វចនានុក្រម​សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត​បាន​ពន្យល់​ពាក្យ «​ស្រែស​»​មានន័យថា ស្រួយ​ខ្លាំង​។ ឧទាហរណ៍​៖ នំ​ដំឡូងបារាំង​ស្រួយស្រែស​គួរ​ឲ្យ​ចង់​ញុំា។ ជាទូទៅ​«​ស្រែស​»​ប្រើ​រួមផ្សំ​ជាមួយ​សម្ដី មានន័យថា សម្តី​ស្រួយស្រែស​, សម្តី​ស្រួយ​ច្បាស់លាស់​។

​ចំណែក​«​ស្រែះ​»​គឺ​សំដៅលើ​ចាក់​ចេស​ប្រទាក់​ឆ្វាក់​ញឹក​ជា​ក្រឡា​ល្អិតៗ​។ ឧទាហរណ៍​៖ ស្រែះ​សំពត់​ធ្លុះ​។ ម្យ៉ាងវិញទៀត​ពាក្យ​«​ស្រែះ​»​ជា​ឈ្មោះ​អាវ ឬ​កន្សែង​ជាដើម ដែល​ស្រែះ​ជា​ក្រឡា​ល្អិតៗ មានដូចជា អាវ​ស្រែះ , កន្សែង​ស្រែះ​។ ចំពោះ​ពាក្យ​«​ស្រែះ​»​នេះដែរ សម្រាប់​សម្គាល់​ឈ្មោះ​ផ្សិត​ស្រែះ​ដែលជា​ផ្សិត​ពុល​ដែល​មិនអាច​បរិភោគបាន​។

៦) «​អោប​»​ និង​ «​ឱប​» ​ពាក្យ​ណា​ត្រឹមត្រូវ​?

ជាការ​ពិត​សរសេរ​ជា​ពាក្យ​«​ឱប​»​ទើប​ត្រឹមត្រូវ​។ វចនា​នុ​ក្រុម​សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត ពាក្យ «​ឱប​»​មានន័យថា យកដៃ​ទាំងពីរ​ព័ទ្ធ​រួប​ចូល​ដិតដល់​ទ្រូង​, ឈរ​ឱបដៃ​, ឱបរឹត​, អង្គុយ​ឱបក្បាលជង្គង់​។ ឧទាហរណ៍​៖ អាកាសធាតុ​ត្រជាក់ យកដៃ​ទាំងពីរ​ឱប​នឹង​ទ្រូង​។

៧) «​ភាន់​»​ និង​ «​ភ័ន្ត​»​ ពាក្យ​ណា​ត្រឹមត្រូវ​?

អ្នកអាន​មួយចំនួន​នៅតែ​មិនទាន់​កត់សម្គាល់ថា​ពាក្យ​មួយណា​ត្រឹមត្រូវ ឬ​ពាក្យ​មួយណា​ខុស​ឡើយ​។ យោងតាម​វចនានុក្រម​សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត បានបញ្ជាក់​នូវ​ពាក្យ​ទាំងពីរ​នេះ គឺ​ត្រឹមត្រូវ​ដូចគ្នា អាច​សរសេរ ជា «​ភាន់​»​ឬ​«​ភ័ន្ត​»​ក៏បាន​។ ប៉ុន្តែ​គ្រាន់តែ​ពាក្យ «​ភាន់​»​អ្នកអាន​និយម​សរសេរ​ជាង​ពាក្យ «​ភ័ន្ត​»​។ ដែល​«​ភាន់​»​និង​«​ភ័ន្ត​»​មានន័យថា ភាន់ភាំង​, ស្រឡាំងកាំង​, ភាន់ច្រឡំ​។ ឧទាហរណ៍​៖ ភាន់គំនិត​, ភាន់​សា្មរ​តី​។

៨) «​និង​»,​ «​នឹង​»​ និង​ «​ហ្នឹង​» ​ខុសគ្នា​ដូចម្តេច​?

វចនានុក្រម​សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត  ពាក្យ «​និង​»​ មានន័យថា សព្ទ​ជា​សន្ធាន សម្រាប់​និយាយ​ត​ពាក្យ ឬត​ឃ្លា​របះ​ពីមួយ​ទៅមួយ ដែលមាន​ដំណើរ​សេចក្តី​ថា ទាំង​, ព្រមទាំង​, នេះ​ផង​, នុះ​ផង​។ ឧទាហរណ៍​៖ អ្នក និង​ខ្ញុំ​, គោ និង​ក្របី​, សុខ និង​ទុក្ខ ជាដើម​។

«​នឹង​»​មានន័យថា ពាក្យ​ជា​កិរិយានុគ្រោះ​សម្រាប់​និយាយ​នាំមុខ​កិរិយាសព្ទ​ប្រាប់​អនាគតកាល​ទៅខាង​មុខ​ដូចជា ប្រាកដជា​, គង់តែ​, មុខជា​។ ឧទាហរណ៍​៖ ស្អែក​ខ្ញុំ​នឹង​ទៅផ្ទះ​អ្នក​, យើង​គង់តែ​នឹង​បាន​ជួបគ្នា​ទៀត​ក្នុង​ថ្ងៃ​ណាមួយ​ជាពុំខាន​។

​ចំណែកឯ​ពាក្យ​ «​ហ្នឹង​»​ មានន័យថា ដូច្នឹង​, អ៊ឹ​ចឹ​ង​, អើ​, ហ្នឹងហើយ​, នុះហើយ​, ហ្នឹងឯង​, ដំណើរ​ហ្នឹង​, ដំណើរ​នុះ​។ ឧទាហរណ៍​៖ ឯង​ហ្នឹងហើយ​! ដែល​ញុំ​ា​ច្រើនជាងគេ​។ «​ហ្នឹង​» ​បើ​និយាយ​មាន​សំឡេង​ខ្ពស់​ស្រួច​ខ្លាំង ត្រូវ​សរសេរ​ដាក់​ជើងក្អែក​(+)​នេះ​ពីលើ ហ្នឹ៎ង​ហើ​យ‌​! ហ្នឹ៎ងឯង​!(​សម្រាប់​សម្ដី​សាមញ្ញ​)​។ នេះ​បើ​ផ្អែកលើ​វចនានុក្រម​សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត ដដែល​៕

៩) «​លិខិត​ប័ណ្ណ​»​ និង​ «​ខិត្តប័ណ្ណ​»​ តើ​ពាក្យ​ណា​ត្រឹមត្រូវ​?

វចនានុក្រម​សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត បាន​បញ្ជាក់ថា ពាក្យ​ដែល​ត្រឹមត្រូវ​គឺ​«​ខិត្តប័ណ្ណ​»​មានន័យថា​សំបុត្រ​ដែល​គេ​បោះ​បាច ឬ​ចែក​ផ្សាយ ដើម្បី​ឲ្យ​ដឹង​ពី​ដំណឹង​អ្វីមួយ​។ ឧទាហរណ៍​៖ ឈរ​ចែក​ខិត្តប័ណ្ណ​ឲ្យ​សិស្សានុសិស្ស​អំពី​កម្មវិធីសិក្សា និង​អាហារូបករណ៍​។

១០) «​លំអៀង​»​ និង​ «​លម្អៀង​»​ ពាក្យ​ណា​ត្រឹមត្រូវ​?

សាធារណជន​មួយចំនួន​នៅតែ​មិនទាន់​កំណត់​បាន​ថា រវាង​ពាក្យ​«​លំអៀង​»​និង​«​លម្អៀង​»​តើ​ពាក្យ​ណា​ត្រឹមត្រូវ​ឡើយ​។ វចនានុក្រម​សម្តេចព្រះ​ស​ង្ឍ​រាជ ជួន ណាត បានបញ្ជាក់​ពាក្យ​ទាំងពីរ​នេះ​គឺ​ត្រឹមត្រូវ​ដូចគ្នា អាច​សរសេរ​ជា​«​លំអៀង​»​ឬ​«​លម្អៀង​»​ក៏បាន​។ ពាក្យ «​លំអៀង​»​និង​«​លម្អៀង​»​មានន័យថា ធ្វើ​ឲ្យ​ល្អៀង ,​ឲ្យ​ផ្អៀង​ទៅរក​ម្ខាង​ជាង​ម្ខាង​ទៀត​(​ចំពោះតែ​ផ្លូវចិត្ត​)​។ ឧទាហរណ៍​៖ ចៅក្រម​កាត់ក្តី​លំអៀង​, ម្តាយ​លម្អៀង​ណាស់​ស្រឡាញ់​តែ​កូនស្រី​។

១១) «​អំបោស​»​ និង​ «​អំបោះ​» ​មានន័យ​ខុសគ្នា​ស្រឡះ​!

​ពាក្យ «​អំបោស​»​មានន័យថា ជា​ប្រដាប់​សម្រាប់​បោស​។ ឧទាហរណ៍​៖ អំបោសស្លាបសត្វ​។

​រីឯ ពាក្យ​ថា «​អំបោះ​»​គឺ​មានន័យថា សរសៃ​សំឡី ដែល​រវៃ​រួច មាន​ប្រវែង​វែងៗ សម្រាប់​ត្បាញសំពត់​ជាដើម​។ ឧទាហរណ៍​៖ អំបោះឆៅ​, សំពត់អំបោះ​។

១២) «​ច្រែស​»,«​ច្រេះ​»​ និង​ «​ច្រែះ​»​ ខុសគ្នា​ដូចម្តេច​?

ពាក្យ​ «​ច្រែស​», «​ច្រេះ​» ​និង​ «​ច្រែះ​» មាន​សូរសព្ទ​ដូចគ្នា តែ​អត្ថន័យ​ផ្សេងគ្នា​។ «​ច្រែស​»​ សំដៅលើ​សូរ​ដែល​ផ្លែចប និង​អំបែង​ដុំ​ក្រួស​ដែល​គេ​កាប់​ប៉ះ​ត្រូវ​។ រីឯ​ «​ច្រេះ​»​ សំដៅលើ​ចាំង​រេះ​ឲ្យ​របេះ​បន្តិចៗ​។ ចំណែក​«​ច្រែះ​»​សំដៅលើ​ដែក​មាន​ស្និម​។

​វចនានុក្រម សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត បាន​ពន្យល់​ពាក្យ «​ច្រែស​» ​មានន័យថា សូរ​ដែល​ផ្លែចប និង​អំបែង​ដុំ​ក្រួស​ដែល​គេ​កាប់​ប៉ះ​ត្រូវ​។ ឧទាហរណ៍​៖ សូរ​ច្រែស​។

«​ច្រេះ​» ​មានន័យថា កាប់ ឬ​ចាំង​រេះ​ត្រង់​ទី​ខាងៗ​នៃ​វត្ថុ​អ្វីមួយ​ដើម្បី​ឲ្យ​របេះ​បន្តិចៗ​។ ឧទាហរណ៍​៖ ច្រេះ​គល់ឈើ​, ច្រេះ​ដី​ជើង​ដំបូក​។

​ចំណែកឯ «​ច្រែះ​» ​មានន័យថា ស្និម​លោហជាតិ​ដែល​កើតចេញពី​ដែក​។ ឧទាហរណ៍​៖ ច្រែះ​កើត​ពី​ដែក​វា​ស៊ី​ដែក ដែក​ឡើង​ស្និម​។

១៣) «​កូ​លាប​»​កូ​ឡាប​», «​កុឡាប​» ​និង​ «​កុលាប​» ​តើ​ពាក្យ​ណា​ត្រឹមត្រូវ​?

ពាក្យ​«​កូ​លាប​»,​កូ​ឡាប​»,«​កុឡាប​»​និង​«​កុលាប​» ជា​ពាក្យ​ដែល​សាធារណជន​ពិបាក​នឹង​សម្គាល់ មិន​ប្រាកដថា ពាក្យ​មួយណា​ត្រឹមត្រូវ​នោះទេ​។ តាម​វចនានុក្រម សម្តេច ព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត់ ពាក្យ​ដែល​ត្រឹមត្រូវ​គឺ «​កុលាប​» ដែល​មានន័យថា ជា​ឈ្មោះ​ផ្កា​ដែលមាន​សណ្ឋាន​ជា​វល្លិ​មាន​បន្លា មាន​ក្លិនក្រអូប​។ «​កុលាប​» ជា​ផ្កា​ដែលមាន​ពណ៌​ចម្រុះ​ផងដែរ ដូចជា ពណ៌​ក្រហម ពណ៌​ស និង​លឿង​ជាដើម​។

១៤) «​សំភារៈ​» «​សម្ភារៈ​» ​និង​ «​សម្ភារ​» ​ពាក្យ​ណា​ត្រឹមត្រូវ​?

ការពិត​ពាក្យ​ដែល​ត្រឹមត្រូវ​នោះ​គឺ «​សម្ភារ​»​។ ពាក្យ​«​សម្ភារ​»​មានន័យថា គ្រឿងផ្សំ គ្រឿង​ប្រើប្រាស់​។ ឧទាហរណ៍​៖ បន្ទប់​ទូលាយ ដោយសារតែ​មិនមាន​ផ្ទុក​នូវ​សម្ភារ គ្រឿង​សង្ហា​រឹម​ច្រើន​នោះទេ​។

១៥) «​ស្រលាញ់​»​ និង​ «​ស្រឡាញ់​»​ ពាក្យ​ណា​ត្រឹមត្រូវ​?

ជា​ការពិត​សាធារណជន​ខ្លះ នៅតែ​មិនដឹង​ច្បាស់​ថា​រវាង​ពាក្យ​«​ស្រលាញ់​»​និង​«​ស្រឡាញ់​»​តើ​សរសេ​ជា​ពាក្យ​ណា​ទើប​ត្រឹមត្រូវ​? បើតាម​វចនានុក្រម​សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត ពាក្យ​ដែល​ត្រឹមត្រូវ​នោះ​គឺ​សរសេរ​ជា «​ស្រឡាញ់​»​។ ដែល «​ស្រឡាញ់​»​មានន័យថា គាប់ចិត្ត​, ពេញចិត្ត​, កួច​កាន់​ចិត្ត​, ឬ​ជាប់ចិត្ត​, ដោយ​មេត្តា​,​ដោយ​ស្នេហា​ជាដើម​។ ឧទាហរណ៍​៖ សេចក្តីស្រឡាញ់​ដោយស្មោះ​ត្រង់​ធ្វើ​ឲ្យ​យើង​ទទួលបាន​នូវ​សុភមង្គល​ពិតប្រាកដ​។

១៦) «​ថា​នន្តរ​»​ និង​ «​ឋានន្តរ​»​ ពាក្យ​ណា​ត្រឹមត្រូវ​?

ក្នុងចំណោម​ពាក្យ​«​ថា​នន្តរ​»​និង​«​ឋានន្តរ​»​ទាំងពីរ​នេះ មានតែ​ពាក្យ​មួយ​ប៉ុណ្ណោះ ដែល​ត្រឹមត្រូវ​តាម​វចនានុក្រម​សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត គឺ​«​ឋានន្តរ​»​។ ពាក្យ​«​ឋានន្តរ​»​នេះ មានន័យថា ជា​លំដាប់ មុខងារ ថ្នាក់​ងារ ថ្នាក់​ស័ក្តិយស​។ ឧទាហរណ៍​៖ មាន​ឋានន្តរ​ជា​អភិបាលស្រុក​។

១៧) «​ម៉ត់ចត់​» ​និង​ «​ហ្មត់ចត់​» ពាក្យ​ណា​ត្រឹមត្រូវ​?

រវាង «​ម៉ត់ចត់​»​និង​«​ហ្មត់ចត់​»​ពាក្យ​ណា​ត្រឹមត្រូវ​? តាម​វចនានុក្រម​សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត ពាក្យ​ដែល​ត្រឹមត្រូវ​គឺ​សរសេរ​ជា​«​ហ្មត់ចត់​»​ដែល​មានន័យថា ស្អាត​, បរិសុទ្ធ​, ប្រពៃ​, ត្រឹមត្រូវ​, គ្រប់គ្រាន់​។ ឧទាហរណ៍​៖ មនុស្ស​ហ្មត់ចត់​, ធ្វើការ​ហ្មត់ចត់​, ចិត្ត​ហ្មត់ចត់​, គំនិត​ហ្មត់ចត់​ជាដើម​។

១៨) «​តំណែង​» ​និង​ «​ដំណែង​» ​មាន​អត្ថន័យ​ខុសគ្នា​ដូចម្តេច​?

ការប្រើប្រាស់​ពាក្យ​«​តំណែង​»​និង​«​ដំណែង​»​ពិតជា​មិន​ដូចគ្នា​ទេ​។ ពាក្យ​«​តំណែង​»​គឺ​សំដៅលើ អ្វីដែល​គេ​តែង​ឲ្យ​។ រីឯ​ពាក្យ «​ដំណែង​» វិញ​គឺ​សំដៅលើ ការ​ប្រែ​កាឡាខ្លួន​។​

បើតាម​វចនានុក្រម​សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត​បានបញ្ជាក់​ពាក្យ «​តំណែង​» មានន័យថា អ្វីៗ​ដែល​គេ​តែង​ឲ្យ របៀប​លំដាប់​កិត្តិយស​មន្ត្រី មុខក្រសួង មុខងារ ជាដើម​។ ឧទាហរណ៍​៖ លាចាក​ពី​តំណែង ដាក់​ឲ្យ​នៅក្រៅ​តំណែង​។​

​ចំណែកឯ​ពាក្យ «​ដំណែង​» មានន័យថា​ការ​ប្រែកាឡា​ខ្លួន ប្រែ​ភេទ​ឲ្យ​មាន​បែប​ផ្សេង​ទីទៃ​ពី​រូប​ដើម​។ ឧទាហរណ៍​៖ យ​ក្ខី​នី​បាន​ដំណែង​ខ្លួន​ធ្វើជា​មនុស្ស​ស្រី​ដែលមាន​សម្រស់​ស្រស់ស្អាត​។

១៩) រវាង​ពាក្យ «​គំនូស​» «​គំនាស់​»​ និង​ «​គំនោះ​»​ ខុសគ្នា​ដូចម្តេច​?

ពាក្យ​ទី​១  «​គំនូស​»​មានន័យថា ជា​ស្នាម​ដែល​ដិត​ជាប់​មកពី​នាយ ជា​ស្នាម​គូស​ដែលមាន​ស្រាប់ ស្នាម​ដែល​ត្រូវគេ​គូស​។ ឧទាហរណ៍​៖ មាន​ស្នាមជើង​ដ៏​ធំ​មួយ ដែល​អ្នកវិទ្យាសាស្ត្រ​បាន​សន្និដ្ឋានថា ស្នាមជើង​នោះ​ជា​ស្នាមជើង​របស់​មនុស្ស​ដែល​រស់នៅ​កាលពី​សម័យអង្គរ​។​

​ពាក្យ​ទី​២ «​គំនាស់​»​មានន័យថា ការ​គាស់​ឲ្យ​របើក ឬ​គាស់​ឲ្យ​ចេញ​។ ឧទាហរណ៍​៖ ដើមឈើ​មួយ​ដើម​ត្រូវបាន​គេ​គាស់​ចេញពី​តាម​ដងផ្លូវ ដោយសារតែ​ដើមឈើ​នោះ​មាន​ភាព​ពុកផុយ​ទៅហើយ​។​

​ពាក្យ​ទី​៣ «​គំនោះ​»​មានន័យថា សូរ​ដែល​គោះ ការ​គោះ​ឲ្យ​ឮ​សំឡេង​កក្រើក​លាន់ឮ​ខ្លាំង​។ ឧទាហរណ៍​៖ សំឡេង​គោះ​ជួង​លាន់​ខ្លាំង រូតរះ​ឲ្យ​សិក្សា​នុ​សិស្ស​ចូលរៀន​ឲ្យ​ទាន់ពេលវេលា​។​

​តួយ៉ាង​រវាង​ពាក្យ​ទាំងបី​នេះ សាធារណជន​ប្រាកដជា​ប្រើប្រាស់​ពាក្យពេចន៍​ច្រឡំ ជាក់​ជាមិនខាន បើសិនជា​យើង​មិនបាន​ត្រួតពិនិត្យ​ឲ្យ​ច្បាស់លាស់​នោះ​។ ដើម្បី​កុំ​ឲ្យ​មានការ​ភ័ន្តច្រឡំ ពាក្យពេចន៍​អក្សរ​ខ្មែរ និង​ជៀសវាង​ប្រើពាក្យ​ខុស គួរ​យើង​ស្វែងយល់​ដោយ​ត្រួតពិនិត្យ​តាមរយៈ​វចនានុក្រម​ខ្មែរ​ជាមុនសិន​។

២០) «​ជំរៅ​» ​និង​ «​ជម្រៅ​»​ ជា​ព្យាង្គ​រាយ ឬ​ព្យាង្គ​តម្រួត​?

សាធារណជន​និយម​សរសេរ ពាក្យ «​ជំរៅ​»​ជា​ព្យាង្គ​រាយ ការពិត​សាធារណជន​គួរ​បែរមក​សរសេរ​ពាក្យ​«​ជម្រៅ​»​ជា​ព្យាង្គ​តម្រួត​វិញ គឺ​ត្រឹមត្រូវ ទៅតាម​វចនានុក្រម​សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត​។​

ពាក្យ «​ជម្រៅ​»​មានន័យថា ជាទី​ដែល​ជ្រៅ សភាព​ដែល​ជ្រៅ​។ «​ជម្រៅ​»​គុណសព្ទ មានន័យថា ជាទី​ជម្រៅ ទ្វារ​មគ្គ​ស្ត្រី​(​ពាក្យ​បញ្ចៀស​)​។ ឧទាហរណ៍​៖ កុំ​បណ្តែត​ប​ណ្តេ​យ​ឲ្យ​ក្មេងៗ​ទៅលេង​នៅ​ជ្រោះ ពីព្រោះ​ជ្រោះ​នោះ​វា​ជ្រៅ​ណាស់​។ យុវវ័យ​កុំ​លង់ខ្លួន​ជ្រៅ​នឹង​ស្នេហា​ពេក បែរ​មករក​ការសិក្សា​វិញ ដើម្បី​ទទួលបាន​អនាគត​ល្អ​។

២១) «​ដំកើង​» «​តំកើង​» ​និង​ «​តម្កើង​» ​ពាក្យ​ណា​ត្រឹមត្រូវ​?

សាធារណជន​ច្រើនតែ​ប្រើពាក្យ​ខុស​ដូចជា «​ដំកើង​», «​តំកើង​» ការពិត​ពាក្យ​ដែល​ត្រឹមត្រូវ​គឺ «​តម្កើង​»​។ ដែល​«​តម្កើង​» មានន័យថា រាប់អាន​ជា​ថ្កើង ធ្វើ​ឲ្យ​ថ្កើង ដាក់​តម្កល់​លើ​ទី​ខ្ពស់​។ ឧទាហរណ៍​៖ យើង​គ្រប់គ្នា​ត្រូវតែ​លើកតម្កើង​អរិយធម៌ និង​វប្បធម៌​របស់​ប្រទេសជាតិ​ខ្លួន ដើម្បី​ឲ្យ​ប្រទេសជាតិ​មាន​ភាព​ល្បី​ល្បាយ​ទូទាំង​ពិភពលោក​។

២២) «​ត្បិត​» និង​ «​ដ្បិត​» តើ​មាន​អត្ថន័យ​ខុសគ្នា​យ៉ាងដូចម្តេច​?

ពាក្យ «​ត្បិត​» មាន​ធាតុ​ផ្សំ​នឹង​ពាក្យ រឹត គឺ​រឹតត្បិត ដែល​មានន័យថា ប្រិត​ខ្លាំង​, ប្រិតប្រៀប​, ត្បិតត្បៀត    ពេក​។ ត្រង់​ហ្នឹង​អាច​បញ្ជាក់បាន​ថា ជា​បុគ្គល​ដែល​សន្សំសំចៃ ដោយ​ចាយលុយ​ត្បិតត្បៀត​ណាស់​។ ឧទាហរណ៍​៖ កុំ​បណ្តែតបណ្តោយ​ពេក ត្រូវ​រឹតត្បិត​បន្តិច​ទៅ ត្រូវ​ចាយប្រាក់​រឹតត្បិត កុំ​ខ្ជះខ្ជាយ​ពេក ព្រោះ​ប្រាក់ ពិបាក​រក​ណាស់​។​

​ចំណែកឯ​ពាក្យ «​ដ្បិត​» ប្រើ​រួមផ្សំ​ជាមួយ​ពាក្យ តែ គឺ​ដ្បិតតែ ដែល​មានន័យ​ដូចជា​ពាក្យ ពីព្រោះ​តែ​, ហេតុតែ​, ដោយហេតុតែ​។ ឧទាហរណ៍​៖ ខ្ញុំ​មិនអាច​ទៅ​រៀន​បានទេ ដ្បិតតែ​ខ្ញុំ​ឈឺ​ធ្ងន់​។ «​ដ្បិត​»​ ប្រើ​ជា​ពាក្យកាព្យ​បុរាណ​ថា​៖ ទាហាន​ថ្កើង​ដ្បិត​សឹក ធ្វើស្រែ​ដ្បិត​ទឹក ត្រឹក​ពល​ដ្បិត​បាយ សិស្ស​ប្រាជ្ញ​ដ្បិត​គ្រូ ជេរ​ពាល​ដំ​វាយ​ពល​ជា​ដ្បិត​នាយ ហ្វឹកហ្វឺន​ដោយ​យកចិត្តទុកដាក់​។

២៣) រវាង​ពាក្យ​ «​លិច​»​ និង​ «​លេច​» ​ខុសគ្នា​ដូចម្តេច​?

ពាក្យ «​លិច​»​ សំដៅលើ ទិស​ខាងលិច លិចអណ្តែត​ទៅ លិ​ប​ចុះ​បាត់ទៅ​, ចូល​កប់​បាត់ទៅ​ក្នុង​ទឹកជា​ដើម ដូចជា ទូក​លិច​។ «​លិច​»​ប្រែ​មក​ថា អស្តង្គត មានន័យថា វិនាស ខូច បាត់បង់ អន្តរាយ លង់គំនិត​ជាដើម​។ ឧទាហរណ៍​៖ ព្រះអាទិត្យ​លិច​, ថ្ងៃ​លិច​ផុត​ទៅ ធ្វើ​ឲ្យ​អ្វីៗ​ត្រូវ​ងងឹតសូន្យ​។ ល្ងង់​មិនដឹង​ឯលិច​ឯកើត ល្ងង់​ដូចជា​មនុស្ស​វង្វេងទិស ឬ​ល្ងង់​មិន​ស្គាល់​ទិស​។

​ចំណែកឯ​ពាក្យ «​លេច​»​ មានន័យថា អ្វីមួយ​ដែល​លៀន​ចេញ ឬ​ទុល​ចេញ ឆ្លា​យ ឬ​លាន់​ចេញ ផ្សាយ​ចេញ បង្ហាញមុខ ឬ​ចេញមុខ​ឲ្យ​ឃើញ​។ ឧទាហរណ៍​៖ មាន​គ្រាប់​ឈើ​តូច​មួយ​បាន​ដុះ​លេចពន្លក​ចេញពី​ក្នុង​ដី ឬក៏​សេចក្តីប្រកាស​ព័ត៌មាន​ពី ក្រសួង​ធនធានទឹក និង​ឧតុនិយម បាន​លេចឮ​ព័ត៌មាន​ថា នឹងមាន​គ្រោះទឹកជំនន់​យ៉ាងធ្ងន់ធ្ងរ​។ ដូច្នេះ ប្រជាជន​ត្រូវតែ​ប្រុងប្រយ័ត្ន​ខ្ពស់​ឲ្យ​មែនទែន​។

«​លេច​»​ ប្រើ​ជា​គុណនាម​មានន័យថា ដែល​មិន​គត់ ដូចជា​ក្អម​លេច ផ្ទះ​លេច ការុង​លេច​។ ឧទាហរណ៍​៖​មនុស្ស​មាត់​លេច​ (​មានន័យថា ជា​មនុស្ស​មាត់ច្រើន មាត់ដាច មាត់​មិនមាន​គម្រប ជាដើម​)។

២៤) រវាង «​ដុះ​»​និង «​ដុស​»​ មាន​អត្ថន័យ​ខុសគ្នា​ដូចម្តេច​?

ពាក្យ «​ដុះ​» មានន័យថា ការកកើត​, ចាប់កំណើត​, មាន​ពន្លក​, មាន​ដើមទង​ឡើង​។ គឺ​សំដៅលើ រុក្ខជាតិ ដែល​រីកលូតលាស់​ឡើង​។ ឧទាហរណ៍​៖ ស្រូវ​ដុះ​រីកលូតលាស់ និង ពុកចង្កា​ដុះ​។
​ចំណែកឯ​ពាក្យ «​ដុស​» មានន័យថា ការ​ដុសខាត់​, ខាត់​ជម្រះ​ឲ្យ​ស្អាត​, ដុស​ឲ្យ​រលីង និង​ដុស​ឲ្យ​ជ្រះ​អស់​មន្ទិល​។ ឧទាហរណ៍​៖ ការ​ដុសធ្មេញ​ឲ្យ​ស្អាត ធ្វើ​ឲ្យ​ធ្មេញ​មិនមាន​ដង្កូវ​ស៊ី​។

២៥) រវាង «​លស់​» «​លួស​» និង «​លោះ​» មាន​អត្ថន័យ​ខុសគ្នា​ដូចម្តេច​?

ពាក្យ «​លស់​» ជា​(​កិ​) មានន័យថា ធ្វើ​ឲ្យ​រលស់ គឺ​បន្ថយ​ចំនួន ឬ​ធ្វើ​ឲ្យ​តិច​ចុះ មិន​ឲ្យ​នៅតាម​ចំនួន​ដើម : ក្នុង​ចំនួន ១០ លស់​៣​ចេញ នៅសល់​៧ ។ រំលង​៖​គ្រុន​លស់ គ្រុន​រំលង​ថ្ងៃ គឺ​គ្រុន​មួយថ្ងៃ​ខាន​មួយថ្ងៃ ។ លស់ចោល រំលង​ចោល​ខ្លះ​។ ដើរ​លស់​ជំហាន ដើរ​រំលង​លំដាប់​ជំហាន គឺ​ឈាន​វែង​ខ្លះ​ខ្លី​ខ្លះ ចម្រុះ​គ្នា ។​ល​។

​ចំណែកឯ​ពាក្យ «​លួស​» ជា​(​កិ​) មានន័យថា កាត់​, ច្រាស់ ទ្រួសៗ ឲ្យ​ដាច់​មែក​តូចៗ​ឬ​សំបក​រាក់ៗ​ជាដើម : លួសមែកឈើ​, លួសរនាប​, លួសអំពៅ​។ ឧទាហរណ៍​៖ ក្នុងចំណោម​ដើមឈើ​ដប់​ដើម លួស​ចេញ​មួយ​ដើម នៅសល់តែ​៩ ដើម (​ដើមឈើ​មាន​ដប់​ដើម កាប់​មួយ​ដើម នៅសល់តែ​៩ ដើម​)​។  «​លួស​» ជា​(​នាម​) មានន័យថា ខ្សែ​ធ្វើ​ដោយ​លោហធាតុ​ផ្សេងៗ ឬ​ធ្វើ​ដោយ​ប្រាក់​, មាស : លួសស្ពាន់​, លួសទង់ដែង​, លួសសំណ​, លួសប្រាក់​, លួសមាស ។

​ទី​៣ ពាក្យ «​លោះ​» មានន័យថា ចេញថ្លៃ​យក​របស់​ដែល​បញ្ចាំ​ឬ​យក​មនុស្ស​មក​ធ្វើជា​ទាសៈ ឬ​ទាសី​។  ឧទាហរណ៍​៖ ការ​លោះ​យក​ខ្សែដៃ​មកវិញ ដោយបាន​បញ្ចាំ​ក្នុងតម្លៃ ហុកសិប​ម៉ឺន​រៀល​។

២៦) តើ​ពាក្យ​ «​អវស្រ័យ​» និង​ «​អាស្រ័យ​» មួយណា​ត្រឹមត្រូវ​?

ពាក្យ «​អវស្រ័យ​» មានន័យថា ជាទី​ជម្រក​, ទីស្នាក់អាស្រ័យ​, ទីពឹងពាក់​, ទីពឹងពាក់​ពំនាក់​អាស្រ័យ​, អ្នក​ជួយ​ទំនុកបម្រុង​, អ្នក​ផ្ចុងផ្តើម​។ ឧទាហរណ៍​៖ សព្វថ្ងៃ​ខ្ញុំ​បាន​បងប្រុស​ជា​អវស្រ័យ​។​

​ចំណែកឯ​ពាក្យ «​អាស្រ័យ​» មានន័យថា ទីតាំង​, ទី​សម្នាក់​, ទី​នៅ​, ទី​ជ្រក​, ទីពឹងពាក់​។​បើ​ប្រើ​ជា​កិរិយាសព្ទ « អាស្រ័យ​» គឺ​សំដៅលើ​សេចក្តី​ច្រើនយ៉ាង​គឺ ពឹងពាក់ ជ្រក​កាន ប្រព្រឹត្តទៅបាន​ដោយសារ ជួយ​គ្នា​ទៅវិញទៅមក​។ ឧទាហរណ៍​៖  ខ្ញុំ​អាស្រ័យ​លើ​អ្នកៗ​អាស្រ័យ​លើ​ខ្ញុំ​។ «​អាស្រ័យ​» ប្រើ​ជា​និបាតសព្ទ បានន័យថា ព្រោះ​, ពីព្រោះ​,​ព្រោះហេតុតែ​, ដោយសារតែ​។ ឧទាហរណ៍​៖ ព្រលិត​ជាដើម ដុះ​លូតលាស់​អាស្រ័យ​ទឹក និង​ដី​ភក់​។

​សរុប​មកវិញ ពាក្យ​ទាំងពីរ​នេះ អាច​ប្រើ​បាន​ដូចគ្នា គ្រាន់តែ​ភាគច្រើន​សាធារណជន​និយម​ប្រើ ពាក្យ «​អាស្រ័យ​»​ច្រើនជាង​ពាក្យ «​អវស្រ័យ​»​។ ប៉ុន្តែ​ស៊ីសង​លើ​អ្នក​ប្រើ​ពេញចិត្ត​មួយណា​ជាង ហើយ​គិតថា​ពាក្យ​មួយណា​និយម​ប្រើ​ជាង​តែប៉ុណ្ណោះ​។

២៧) រវាង​ «​កេតនភណ្ឌ​» និង​ «​បេតិកភណ្ឌ​» មាន​អត្ថន័យ​ខុសគ្នា​ដូចម្តេច​?

ពាក្យ «​កេតនភណ្ឌ​» ទង់​សម្រាប់​ជាតិ ឬ​ប្រទេស វត្ថុ​ដ៏​ឧត្តុង្គឧត្តម និង​ជា​និមិត្តរូប​។ ឧទាហរណ៍​៖ តំណាង​ប្រទេស​នីមួយៗ លុះត្រា​តែមាន​សេរីភាព មាន​ឯករាជ្យភាព​ពេញ​បរិបូរ​ណ៌ ទើប​ហៅថា «​កេតនភណ្ឌ​»​។

​ពាក្យ «​បេតិកភណ្ឌ​»​ទ្រព្យសម្បត្តិ ដែលមាន​ជាប់​ត មកពី​ខាង​ឪពុកម្តាយ ជីដូន ជីតា ឬ​ទ្រព្យសម្បតិ្ត​ជា​កេរដំណែល ដែល​បុព្វបុរស​បន្សល់ទុក​ឲ្យ​។ ឧទាហរណ៍​៖ ប្រាសាទសម្បូរព្រៃគុក បាន​ចុះបញ្ជី​ជា​សម្បត្តិ​បេតិកភណ្ឌ​ពិភពលោក​។

២៨) រវាង​ «​តំរូវ​» និង​«​តម្រូវ​» ជា​ជើង​រាយ ឬ​ជើង​តម្រួត​?

កាល​ពីមុនមក​ឃើញថា​សាធារណជន​និយម​សរសេរ​«​តំរូវ​»​ជា​ជើង​រាយ​។ តែ​ការដែល​ប្រើពាក្យ​«​តំរូវ​»​ជា​ជើង​រាយ មិន​ត្រឹមត្រូវ​តាម​វេច​នា​នុ​ក្រម​ខ្មែរ​ឡើយ​។ គួ​ប្បី​បែរមក​សរសេរ​«​តម្រូវ​» ជា​ជើង​តម្រួត​វិញ​ទើប​ល្អ​។ «​តម្រូវ​» កិរិយាស័ព្ទ​មានន័យថា ធ្វើ​ឲ្យ​ត្រូវ​,​តម្រូវការ​ឲ្យ​ធ្វើ និង​កែតម្រូវ​៕

២៩) រវាង «​ជំនះ»​ និង «​ជម្នះ​» ​មួយណា​ត្រឹមត្រូវ​?

តាំងពីដើម​មក​សង្កេតឃើញថា សាធារណជន​ច្រើនតែ​សរសេរ​ពាក្យ​«​ជំនះ​»​នេះ​។ តែ​ពាក្យ​«​ជំនះ​»​ពុំ​ត្រឹមត្រូវ​តាម​វេច​នា​នុ​ក្រុម​ខ្មែរ​ឡើយ​។ ពាក្យ​ដែល​ត្រឹមត្រូវ​គឺ «​ជម្នះ​» មានន័យថា ការតាំង​ចិត្ត​ធ្វើឱ្យ​ឈ្នះ និង​ការខិតខំ​ប្រឹងប្រែង​ធ្វើឱ្យ​ឈ្នះ​រាល់​ឧបសគ្គ​ទាំងឡាយ​។ ឧទាហរណ៍​៖ ខ្ញុំ​ហាម​មិនឱ្យ​ធ្វើ តែ​នៅតែ​ជម្នះ​ធ្វើ​ទាល់តែ​បាន​។

៣០) «​អ៊ីចឹង​» មិនមែន «​អញ្ចឹង​» ឬ «​ឥ​ញ្ចឹ​ង​» ទេ?

តាម​វចនានុក្រម ជួន ណាត បានបញ្ជាក់​យ៉ាង​លម្អិត​ថា ការប្រើ​ពាក្យ  «​អញ្ចឹង​» ឬ «​ឥ​ញ្ចឹ​ង​» ពិតជា​មិន​ត្រឹមត្រូវ​ឡើយ​។ ពាក្យ​ដែល​ត្រឹមត្រូវ​ល្អ​សមស្រប​នោះ​គឺ  «​អ៊ីចឹង​» ដែល​មានន័យថា យ៉ាងហ្នឹង ដូច​ហ្នឹង ដូច្នឹង​។ ឧទាហរណ៍​៖ កុំ​ធ្វើ​អ៊ីចឹង មិនត្រូវ​ឡើយ ធ្វើដូចនេះបាន​ត្រឹមត្រូវ​។

៣១) រវាង «​ដំរាប់​», «​ដ​ម្រា​ប់​», «​តំរាប់​»​ និង​ «​តម្រាប់​»​ មួយណា​ត្រឹមត្រូវ​?

ជា​ទម្លាប់​របស់​សាធារណជន ខ្លះ​សរសេរ «​ដំរាប់​» ខ្លះ​«​ដ​ម្រា​ប់​»​ខ្លះ​«​តំរាប់​»​ខ្លះ​«​តម្រាប់​»​ជាដើម គឺ​ធ្លាប់ដៃ​ទៅហើយ​។  ប៉ុន្តែ​សាធារណជន គួរ​បែរមក​សរសេរ​ពាក្យ​«​តម្រាប់​»​វិញ ទើប​ត្រឹមត្រូវ ទៅតាម​វចនានុក្រម​ខ្មែរ សម្តេច ព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត ដែល​សរសេរ​ជា​ជើង​តម្រួត​។ «​តម្រាប់​» មានន័យថា ជា​គំរូ ដែល​គួរតែ​ធ្វើ​ត្រាប់​តាម បែបបទ​សម្រាប់​ធ្វើតាម​។ ឧទាហរណ៍​៖ ត្រូវយក​តម្រាប់​តាម​មនុស្ស​ជោគជ័យ ទើប​ល្អប្រសើរ​ក្រៃលែង​។

៣២) រវាង «​បរិបូរ​», «​បរិបូណ៌​»​ និង​ «​បរិបូរណ៍​»​ មាន​អត្ថន័យ​ដូចគ្នា

យោងតាម​វចនានុក្រម សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត រវាង​ពាក្យ​ «​បរិបូរ​»​ និង​ «​បរិបូណ៌​»​ ទាំង​២​នេះ មាន​ថ្នាក់​ពាក្យ​ជា​កិរិយាសព្ទ មានន័យថា ជា​ដំណើរ​ពេញលេញ គ្រប់គ្រាន់ សម្បូរបែប ដែល​ពេញ​គ្រប់គ្រាន់​។ ឧទាហរណ៍​៖ ខ្ញុំ​ទទួលទាន​គ្រប់យ៉ាង​បរិបូរ​ហើយ​។ ភោជនាហារ​បរិបូណ៌​! អ្នក​អញ្ជើញពិសារ​ចុះ ខ្ញុំ​បរិបូណ៌​ហើយ​។​
​ចំណែកឯ​ពាក្យ «​បរិបូរណ៍​» ប្រើ​ជា​ពាក្យ​នាមសព្ទ មានន័យថា បរិបូរណ៍​ដោយ​ប្រាជ្ញា ជាហេតុ​នាំ​ឲ្យ​ស្គាល់​ការពិត​៕

ដកស្រង់ដោយ៖ លោក ប៊ុត ហេង

ប្រភព៖ thmeythmey


Filed in: ព័ត៌មានថ្មីៗ, វប្បធម៌

Leave a Reply

Submit Comment

គេហទំព័រ ត្រូវបានទទួលស្គាល់ និងអនុញ្ញាតដំណើរការជាផ្លូវការ ដោយក្រសួងព័ត៌មាន

តាមរយៈលេខ ៤៣០ ព.ម ប្រក ចុះថ្ងៃទី ២៨ ខែ ធ្នូ ឆ្នាំ ២០១៨

© 2024 អស្កាយញូសិ៍ | RSKYNEWS. All rights reserved. XHTML / CSS Valid.